Communicatie en participatie

Kinderen betrekken

De meest enthousiaste groep voor speelnatuur zijn wel de kinderen zelf. Vaak is het makkelijk hen te betrekken bij de ontwerpfase. Zij hebben natuurlijk zelf ideeën wat ze graag willen doen. Om ze op het spoor te brengen van natuurlijke speelplekken kun je ze voorbeelden laten zien. Of ga met een klas een ochtend naar een bos om inspiratie op te doen. Ook zij moeten even een zetje krijgen om buiten de bekende denkpatronen te denken. Via de school kun je de kinderen een maquette laten bouwen, een naam laten bedenken, een folder laten maken enz... Deze methode is vooral geschikt voor oudere kinderen. Stel de kinderen concrete vragen zoals, “wat wil je doen, hoe kun je dat maken?” Laat de kinderen eens ontwerpen met natuurlijke materialen, zoals takjes, blaadjes, steentjes en zand. Ook het organiseren van een excursie kan leiden tot een wensenlijstje. 

Voor kinderen kan het hele traject wel lang duren. Geef regelmatig informatie daarover, zodat ze betrokken blijven. Dat kan in de vorm van kinderactiviteiten, bijvoorbeeld een knutselmiddag. Ook kan je gebruik maken van nieuwe media zoals hyves, facebook en twitter om de kinderen op de hoogte te houden.

Kinderen betrekken bij het ontwerp
Kinderen betrekken bij het ontwerp
Samen met kinderen het ontwerp maken
Samen met kinderen het ontwerp maken
bookmark in your browserBookmark in twitterbookmark at del.icio.usBookmark in google.com
Kinderen denken na over het ontwerpKinderen bedenken wat ze op een natuurlijke speelplek willenMaquette makenOntwerp gemaakt door kinderenOntwerp gemaakt door kinderen
Bureau Niche