Locaties
Didam - Het Eiland
Ontwerp en aanleg
De basisscholen de Toorts en het Kompas zijn eind 2009 gevraagd om mee te werken aan het project. Onder het motto: 'Gemeente Montferland is met spoed op zoek naar: kinderen met speel-ervaring die het een uitdaging vinden om mee te denken over een avontuurlijke speelplek.' In het voorjaar 2010 hebben twee scholen met groep 8 meegewerkt aan het ontwerp. De lessen werden begeleid door een deskundige van het bureau Niche.
De opdracht
Als gemeente vraagt aan de kinderen van groep 8 om in de rol van een professioneel ontwerpbureau met ons mee te denken over de inrichting van dit nieuwe speelpark. Het terrein waar we het over hebben, heeft een oppervlakte van 2 hectare. We zien het liefst dat er veel gebruik gemaakt wordt van natuurlijke speelelementen en natuurlijke speelaanleidingen. Het nieuwe park moet het vrije spelen van kinderen in en met de natuur bevorderen. Er is voldoende uitdaging voor alle leeftijden. Het is de kunst om een goede balans te vinden tussen uitdaging en veiligheid.
Waar moet je aan denken?
Het park bij de Meeuwstraat is nu open en er liggen al veel heuvels in. Daarom wordt het ook wel een Teletubbiepark genoemd. Die heuvels zijn natuurlijk leuk om iets mee te doen. Houd bij het ontwerp ook rekening met de huizen. Een speelplek voor de oudere kinderen moet niet te dicht bij de huizen liggen. Mensen houden van hun privacy in de tuin. Een speelplek voor de kleinere kinderen (peuters en kleuters) kan wel dicht bij de huizen liggen. Zorg er dan ook voor dat er gezellige zitplekje bijzijn voor de ouders/opa’s en oma’s. Je kunt ook op internet ideeën opdoen.
Wat we verwachten
- Een ontwerp voor de globale inrichting van het terrein. Denk aan de verschillende groepen die gebruik maken van het park en de kinderen die jonger zijn!
- Een uitgewerkt onderdeel. Denk bijvoorbeeld aan de toegangspoort, gezellige zitplek of een uitzichtpunt. Laat je fantasie de vrije loop. We zien graag drie verschillende onderdelen. Maak per onderdeel de volgende punten inzichtelijk op jullie eigen manier.
Hoe ziet het eruit?, voor welke leeftijdsgroep is het bedoeld?, wat kan je ermee doen. - Presentatie / maquette van het ontwerp